0

Niciun produs în coș.

Talentul poate deveni business adevărat!

Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business: Cred cu tărie că educația antreprenorială trebuie predată încă din școala primară. Talentul poate deveni business adevărat!

*Am conștientizat importanța implicării directe a antreprenorilor reali în educația antreprenorială în rândul tinerilor încă de prin 2012. Tot în acel an am creat Kids in Business – un hub de educație antreprenorială pentru copii, având ca scop dezvoltarea de către antreprenori a comportamentelor antreprenoriale în rândul copiilor, începând cu vârsta de 6 ani. Începând cu anul 2020, programele de educație antreprenorială Kids in Business au fost predate în școli private și de stat, accentul fiind pus pe școala primară. Pentru a ne asigura că următorul val de lideri, invatori și întreprinzători va corespunde noilor provocări economice și sociale, eforturile trebuie coordonate atât pentru a restarta educația la nivel național, regional și local, cât și pentru motivarea societății în vederea sprijinirii tinerilor în dezvoltarea spiritului antreprenorial* spune Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business.

Iniţiativa Dvs vine într-un moment cum nu se poate mai potrivit, într-un context în care educaţia economică/financiară se cam rezumă la *ce să faci cu banii pe care îi ai* şi prea puţini se apleacă asupra ideii de *cum să faci să ai aceşti bani*. Ce v-a determinat/inspirat să demaraţi acest interesant proiect ce poate fi foarte util pentru mulţi dintre cei ce vor construi viitoarea generaţiei de antreprenori?

Distincțiile oferite de Comisia Europeană în anii 2010 și 2011 de ambasador și, respectiv, mentor al antreprenoriatului feminin m-au determinat să mă implic activ în promovarea și susținerea antreprenoriatului la un alt nivel. În anul 2012 am conștientizat importanța implicării directe a antreprenorilor reali în educația antreprenorială în rândul tinerilor deoarece, în acea perioadă, pentru mulți, teama de eșec, lipsa încrederii în sine și lipsa resurselor financiare erau principalele obstacole care îi determinau să spună pas în alegerea drumului spre antreprenoriat. Deoarece copiii pot învăța să aprecieze spiritul antreprenorial din primii lor ani de învățământ, în anul 2012 am creat Kids in Business – un hub de educație antreprenorială pentru copii, având ca scop dezvoltarea de către antreprenori a comportamentelor antreprenoriale în rândul copiilor, începând cu vârsta de 6 ani.

Care ar fi, în câteva cuvinte, esenţa acestui proiect de educaţie economică? Care vor fi componentele şi etapele sale de desfăşurare şi cine vor fi cei ce se vor ocupa de implementarea lui?

Kids in Business a fost creat în anul 2012, pornind de la dorința de a oferi copiilor o incursiune în provocatoarea lume a afacerilor, având ca obiectiv dezvoltarea unui set de abilități sociale, emoționale, cognitive, comportamentale și antreprenoriale care să îi ajute pe tot parcursul vieții, ele putând fi aplicate în toate domeniile de activitate. Programele de educație antreprenorială Kids in Business vizează concepte de afaceri simple și se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani, în acest fel ajutăm copiii să-și transforme visul în realitate. Profesorii Kids in Business sunt antreprenori reali, modele de succes și surse de inspirație pentru copii.

Cum primesc copiii de vârsta gimnazială o astfel de iniţiativă? Cum aţi caracteriza interacţiunea de până acum cu micii viitori antreprenori?

Începând cu anul 2020, programele de educație antreprenorială Kids in Business au fost predate în școli private și de stat, accentul fiind pus pe școala primară. Spre exemplu, anul acesta au fost inițiați în antreprenoriat peste 1500 de elevi de ciclu primar. Copiii au participat cu mare entuziasm la programele noastre, fie la Summer School sau Alternative School, ori în cadrul cluburilor opționale din școli. Interesul lor a fost și mai mare în momentul în care au început să identifice tipurile de afaceri cu care rezonează: producție, comerț sau servicii. Certificatul de companie le aduce multă încredere în propriile forțe pentru că reprezintă prima recunoaștere ca antreprenor, ei fiind fondatorii unor SRL-uri virtuale pe care le administrează pe tot parcursul programului și mult timp după acesta. Produsele sau serviciile create sau comercializate de absolvenții noștri sunt puse în valoare în cadrul târgurilor Kids in Business. Sperăm să revenim cât mai repede la normalitate și să le putem organiza lunar, dacă noile restricții impuse de criza sanitară ne vor permite acest lucru.

Cum ar trebui interconexate proiectele de educaţie antreprenorială cu diferitele discipline din gimnaziu şi liceu?

Cred cu tărie că educația antreprenorială trebuie predată, în primă fază ca materie opțională, încă de la școala primară, dacă vrem să aducem o schimbare de mentalitate în societate. Aceasta poate continua la gimnaziu și liceu, la un alt nivel, dacă ne dorim să asistăm la o creștere economică sustenabilă în viitor pentru că, nu ar trebui să uităm că o societate prosperă depinde de antreprenori. Consider că te naști cu spiritul antreprenorial, iar tinerii cu ambiții antreprenoriale se pot realiza mult mai ușor în viață. În egală măsură, cei curioși, dornici de cunoaștere și afirmare își pot dezvolta spiritul de inițiativă și antreprenorial în urma absolvirii unor astfel de programe deoarece antreprenoriatul dezvoltă competențe precum creativitatea, spiritul de inițiativă, capacitatea de a gândi liber, de a inova, de a fi flexibil, de a gestiona un proiect, de a cântări rezultatele obținute și, nu în ultimul rând, capacitatea de asumare a eșecului. 

Cum ar trebui să arate în viziunea Dvs relaţia dintre şcoală şi mediul antreprenorial pentru a avea rezultate cât mai bune pentru societate?

Pentru a ne asigura că următorul val de lideri, invatori și întreprinzători va corespunde noilor provocări economice și sociale, eforturile trebuie coordonate atât pentru a restarta educația la nivel național, regional și local, cât și pentru motivarea societății în vederea sprijinirii tinerilor în dezvoltarea spiritului antreprenorial. Această nevoie a fost identificată în toate domeniile, un interes special venind chiar din partea antreprenorilor care au realizat că un tânăr cu solide cunoștințe antreprenoriale își desfășoară activitatea în cadrul companiei la un nivel mult mai ridicat decât un tânăr care deține destul de multe competențe, dar nu și pe cele antreprenoriale. Sunt de părere că toate acțiunile care privesc educația antreprenorială ar trebui coagulate în proiecte și programe în care să fie implicate atât mediul academic, cât și mediul de afaceri, inclusiv comunitatea ONG-urilor și a Fundațiilor pentru a veni în sprijinul profesorilor, școlilor, elevilor și a tuturor factorilor de dezvoltare în societate.

Există o vârstă ideală de la care ar trebui să înceapă educaţia antreprenorială? Ce calităţi ar trebui să aibă un tânăr care doreşte să purceadă către meandrele antreprenoriatului?

Deoarece copiii pot învăța să aprecieze spiritul antreprenorial din primii lor ani de învățământ, programul de educație antreprenorială pentru copii Kids in Business a fost special conceput pentru copii începând cu vârsta de 6 ani. Din acest motiv, consider că introducerea educației antreprenoriale în învățământul primar, gimnazial și liceu ar trebui să devină o prioritate pentru noi toți deoarece programele antreprenoriale sunt cele care oferă posibilitatea de a conecta sistemele de învățământ cu economia locală prin participarea voluntară a antreprenorilor reali, evitând astfel producerea decalajului dintre teorie și practică. Pentru a demara primul tău proiect antreprenorial trebuie să fii curios, să ai încredere în tine și să îți asumi din start riscul de eșec. Cu cât pășești mai repede pe acest tărâm, cu atât mai mult dorința de a reuși, de a fi independent, recunoscut și valoros pentru societate va fi mai mare.

Pe lângă curaj și viziune, micul antreprenor trebuie să-și asume responsabilitatea deciziilor, să delege competențe și să investească în echipa sa. Dându-le încredere și putere celor care îi sunt loiali, micul antreprenor va avea timpul necesar să gândească strategiile de dezvoltare a business-ului, să petreacă momente de calitate alături de familie, prieteni și cei dragi fără a-și neglija „jobul”.

Ce trebuie să deprindă aceştia, teoretic şi practic, înainte de a intra în vâltoarea mediului de afaceri?

Programul de educație antreprenorială Kids in Business îi învăța pe copii, într-o manieră interactivă, ce presupune o multitudine de metode noi de predare-învățare, majoritatea non-formale, practice, despre: bani, buget, cum se înființează un SRL virtual, care sunt tipurile de afaceri cu care rezonează cel mai bine, ce este și cum se realizează un plan de afaceri, comunicarea, negocierea, medierea și atitudinea în afaceri, crearea produsului sau serviciului dorit,  stabilirea prețului corect, crearea mărcii, marketing, pregătirea și participarea la târgul Kids in Business, manierele elegante în afaceri, leadership și echipă, precum și importanța echilibrului, filantropiei și a networking-ului. Întregul program este special conceput pentru a-i ajuta pe copii să dezvolte idei creative generatoare de valoare.

Care ar fi cele mai interesante planuri de afaceri rezultate din minţile şi mâinile micilor antreprenori, cu care aţi putut lua contact la evenimentul de la Neptun?

Cea mai frumoasă surpriză a venit din zona de anterprenoriat cultural unde, doi copii, au ales ales să își transforme talentul și pasiunea într-un business. Dacă la începutul cursului nu erau siguri ce proiect antreprenorial să dezvolte, după prima lecție au înțeles că își pot transforma talentul într-un business adevărat. Astfel, am avut parte în deschiderea târgului de două concerte muzicale, unul la voce, iar celălalt la chitară. Biletele VIP au fost confecționate de ei în ziua dinaintea târgului, iar până spre seară, acestea erau deja epuizate. O altă surpriză a venit din partea lui Vlăduț, în vârstă de 8 ani, care și-a denumit compania „Habar n-am” SRL. El a participat la târg cu diferite planșe cu noduri marinărești. Cei care cumpărau planșa primeau cadou un cod QR și astfel puteau afla secretele nodurilor marinărești de pe canalul acestuia de Youtube. Pe lângă brățări realizate din noduri marinărești, Vlad a folosit tehnologia, cu ajutorul unei rame foto, confecționată de el, printând direct de pe telefonul mobil poze pe care le transforma ulterior în magneței. Nu au lipsit de la târg produsele bio, care au creat brandul BioBri. Briana a comercializat gemuri folosind ingredientele bio din grădina bunicii. Tatuajele realizate de Maria au fost foarte solicitate. Tricourile pictate manual, de asemenea, au fost foarte apreciate. Fiecare idee de business a condus la crearea unui SRL virtual, a unor branduri, dar și a unor mici antreprenori plini de entuziasm și încredere, pentru că au simțit pe pielea lor, într-un mod cât se poate de profund, ce este un antreprenor, ce face un antreprenor și cât de provocatoare este lumea antreprenorială.

Care sunt cele mai mari greşeli pe care le fac antreprenorii şi care îi conduc pe aceştia către nedorita insolvenţă, şi, dacă ratează şi ultima şansă, chiar la faliment?

De mai bine de 10 ani fac voluntariat în antreprenoriat, mentorez tineri aflați la început de drum, am fost alături de multe start-up-uri, le-am văzut entuziasmul cu care au început drumul, energia și fericirea pe care o aduceau micile victorii, dar și perioadele dificile și crizele prin care treceau, iar una dintre principalele greșeli era legată de neînțelegerea regulilor de business, ca rezultat al lipsei de educație antreprenoriale. Din acest motiv, introducerea educației antreprenoriale în învățământul primar este foarte importantă, pentru că antreprenoriatul dezvoltă, așa cum am mai spus, competențe și abilități ce te ajută pe tot parcursul vieții. Tinerii au nevoie de modele inspiraționale, din acest motiv participarea antreprenorilor reali la programele de educație antreprenorială este foarte importantă. Aceștia au capacitatea de a dezvolta copiilor, prin metode de educație nonformală, acele competențe și abilități care nu se învață la școală, precum abilitățile de leadership și comunicare, capacitate de a negocia, de a efectua evaluări și de a-și asuma riscuri. În acest fel, copiii au oportunitatea de a înțelege mai bine secretele antreprenoriatului, ce înseamnă lucrul în echipă, asumarea și delegarea de competențe, dar și managementul timpului. Antreprenorii reali au experiență în business, ei sunt cei mai potriviți să le vorbească tinerilor despre eșecurile lor în business, despre problemele reale cu care se confruntă în fiecare zi, despre frământările și deciziile grele pe care trebuie să le ia și să arate, prin puterea exemplului personal, că nu este o rușine dacă ai eșuat în afaceri, ci este o mare rușine să repeți lecția și să nu înveți nimic din ea.

Prin prisma contactului deja avut cu viitoarea generaţie de antreprenori, cum vedeţi viitorul mediului de afaceri din România?

Am observat, cu părere de rău, că tinerii decid asupra meseriei după finalizarea liceului, fără să existe, de cele mai multe ori, o continuitate între liceu, universitate și masterat. Mulți aleg facultatea de drept sau medicină pentru că acesta era visul părinților, iar după absolvirea studiilor nu profesează, alegând diverse meserii care să le asigure traiul. Din acest motiv,  consider că rolul părinților, educatorilor și al antreprenorilor este extrem de important în alegerea unei cariere, iar consilierea în carieră ar trebui să se realizeze începând cu învățământul gimnazial, tocmai pentru a putea urma continuitatea între liceu, universitate și  masterat  (liceu tehnic, universitate tehnică, master și doctorat). În acest sens, educația trebuie să țină cont de faptul că prosperitatea unei societăți depinde de antreprenori, de aceea, spiritul antreprenorial și creativitatea trebuie să fie cultivate cât mai mult. Cred că cel mai potrivit mod prin care putem aduce o schimbare este acela de a participa direct la educarea copiilor de la vârste cât mai fragede, astfel încât să îi ajutăm de mici să-și descopere și să își valorifice talentele antreprenoriale în domeniile care îi atrag, unde se pot simți utili, iar ulterior să îi sprijinim să își pună în practică ideile ce pot fi transpuse în afaceri. Pentru că îmi doresc ca în țara mea, mediul de afaceri să fie unul sănătos, în următorii ani îmi propun să dezvolt din ce în ce mai mult programul, obiectivul  meu pe termen lung fiind crearea unui ecosistem național de educație antreprenorială. Îmi doresc să văd cât mai mulți elevi bucuroși, creativi, cu spirit de inițiativă, care vor fi capabili să dezvolte business-uri generatoare de valoare, companii care vor duce la rândul lor la crearea mai multor locuri de muncă.

Cum v-aţi dori să arate mediul de afaceri din 2035? Cum v-aţi dori să fie România în care trăim în acest moment?

O Românie care să îi determine pe toți cei care își vor face studiile în străinătate să se întoarcă cu fruntea sus și cu zâmbetul pe buze pentru a pune în practică, în țara lor, ceea ce au învățat acolo. Pentru că tehnologiile digitale, inovatia și inteligența artificială sunt noile provocări ale antreprenorilor, îmi doresc o Românie digitalizată, care să ofere antreprenorilor personal calificat competent, o calitate mai bună a vieții, dar și servicii publice mai bune.

*Acest articol a fost publicat pe: https://fineco24news.blogspot.com/2021/11/nicoleta-munteanu-fondator-kids-in.html?q=kids%20in%20business&fbclid=IwAR2n8w5oNlf1TryK-INWap_E-WPGJH-qUlXYf7pPtziQIWZmB03ofz2tNvI*Acest articol a fost publicat pe

Articole Recente

Târgul Kids in Business la școala primară de la Liceul Internațional Ioanid

Astăzi, 13 Iunie 2024, elevii școlii primare de la Liceul Internațional Ioanid, absolvenți ai programului de educație antreprenorială Kids in Business, au […]

Citeste mai mult

Targul Kids in Business la școala primară de la Mark Twain International School

Astăzi, 12 Iunie 2024, elevii clasei a I-a de la Mark Twain International School , absolvenți ai programului de educație antreprenorială Kids […]

Citeste mai mult

Târgul cu vânzare Kids in Business – SustainKids, ediția a II-a

Kids in Business promovează și sprijină afacerile sustenabile în rândul copiilor. În cadrul orelor de educație antreprenorială Kids in Business, copiii au […]

Citeste mai mult