0

Niciun produs în coș.

92% dintre români sunt analfabeți din punct de vedere financiar

Nivelul redus al educației financiare/antreprenoriale, inegalitățile economice și slaba dezvoltare a sistemului financiar românesc sunt principalii factori care, de-a lungul timpului, au creat bariere în calea bunăstării populației și dezvoltării unei economii naționale competitive.  

 Cu toate că, în ultimii ani, am reușit să recuperăm din decalajele la nivel de venit față de țările dezvoltate, România are cel mai scăzut nivel de intermediere financiară din UE, cu o pondere a activelor financiare de 96% în produsul intern brut (PIB). Nici la capitolul de incluziune financiară nu ne poziționăm mai bine, țara noastră având cea mai redusă pondere din UE a persoanelor fizice care dețin un cont curent și cea mai redusă pondere a celor care au economisit/s-au împrumutat de la o instituție financiară.

Bunăstarea financiară și factorii determinanți

Un studiu sociologic recent[1], bazat pe un eșantion de 1.391 de respondenți, a analizat factorii socio-economici corelați cu gradul de bunăstare și incluziune financiară al românilor. Rezultatele cercetării relevă o perspectivă pesimistă, alimentată de lipsurile privind resursele materiale și educația financiară.

Referitor la comportamentul financiar, 53% dintre participanții la studiu au menționat că nu au economisit sau investit, cauza principală fiind lipsa banilor. În același timp, 27% dintre respondenți aleg să își păstreze economiile acasă, deoarece nu au încredere în instituțiile financiare. Lipsa abilităților și a cunoștintelor financiare este un alt factor determinant al excluzunii financiare, în condițiile în care 92% din populația României este analfabetă din punct de vedere financiar. Acest aspect este însoțit și de reticența de primi informații, 39% dintre respondenți afirmând că nu sunt interesați să primească informații financiare.

În ceea ce privește bunăstarea financiară, rezultatele studiului indică faptul că 38% dintre români întâmpină dificultăți financiare în viața cotidiană, iar circa 13% au o situație financiară instabilă. Pentru cealaltă jumătate, situația financiară este sigură sau stabilă în general.

În concluzie, o parte semificativă din populația României este prinsă în capcana sărăciei, potrivit autorilor, întrucât persoanele cu un nivel scăzut de educație și cu venituri mici nu au acces la noțiuni de alfabetizare financiară și, ca urmare, nu au posibilitatea să participe la dezvoltarea sistemului financiar prin economii și investiții.

Educația financiară/antreprenorială, un pilon de bază pentru creșterea bunăstării

În acest context, investițiile în cursuri și programe educaționale sunt de maximă necesitate pentru a îmbunătăți competențele economice și antreprenoriale ale românilor și, prin urmare, a spori nivelul de bunăstare al societății.

O astfel de inițiativă este programul de educație antreprenorială Kids in Business, fondat de Nicoleta Munteanu, antreprenoare cu aproape 20 de ani de experiență în gestionarea insolvențelor companiilor românești. Programul vine cu un concept inovator, menit să dezvolte abilitățile de afaceri în rândul copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani. Printre acestea se numără creativitatea, spiritul de inițiativă, creșterea încrederii în sine, capacitatea de a gestiona propriile finanțe, competențe care le vor fi de ajutor în toate aspectele vieții.

Kids in Business conectează sistemul de învățământ cu economia locală, prin implicarea antreprenorilor reali la procesul de învățare. În cadrul atelierelor de antreprenoriat, copiii au ocazia să învețe într-o manieră interactivă despre bani, buget, cum se înființează o mini-companie virtuală, care sunt tipurile de afaceri, ce este și cum se realizează un plan de afaceri, comunicarea în afaceri, marketing, leadership și echipă, dar și importanța echilibrului, filantropiei și a networking-ului. Aceștia sunt ajutați de mentori să își transforme ideile, pasiunile și talentele într-o afacere (creare de produse, comercializare servicii etc.), pe care ulterior o vor promova în cadrul târgurilor Kids in Business, concepute special astfel încât să redea atmosfera târgurilor comerciale reale.

Viziunea Nicoletei Munteanu este crearea unui ecosistem național de educație antreprenorială, care să contribuie la atingerea unor obiective de dezvoltare importante ale României: modernizarea învățământului clasic, creșterea competitivității economice, crearea unei forțe de muncă pregătite, tranziția către o economie bazată pe cunoaștere. Un pas important în această direcție a fost realizat odată cu semnarea acordului de parteneriat “Pactul pentru educaţie antreprenorială” de către Ministerul Educației împreună cu Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) și Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG). Astfel, în ultimii doi ani, au fost inițiați în antreprenoriat peste 1.500 de elevi din şcoli de stat şi private din mai multe oraşe ale țării.

Datorită formatului flexibil, programul Kids in Business se adresează atât copiilor care vor să urmeze cursuri individuale, școlilor care vor să introducă cursurile de educație antreprenorială în curricula opțională, dar și corporațiilor mari care investesc în proiecte cu caracter social.

[1] Nițoi, M., Clichici, D., Zeldea, C., Pochea, M., Ciocîrlan, C. (2022). Bunăstarea financiară și alfabetizarea financiară în România. Institutul de Economie Mondială Working Paper 2022. Institutul de Economie Mondială, Academia Română: București.

Articole Recente

Târgul Kids in Business la școala primară de la Liceul Internațional Ioanid

Astăzi, 13 Iunie 2024, elevii școlii primare de la Liceul Internațional Ioanid, absolvenți ai programului de educație antreprenorială Kids in Business, au […]

Citeste mai mult

Targul Kids in Business la școala primară de la Mark Twain International School

Astăzi, 12 Iunie 2024, elevii clasei a I-a de la Mark Twain International School , absolvenți ai programului de educație antreprenorială Kids […]

Citeste mai mult

Târgul cu vânzare Kids in Business – SustainKids, ediția a II-a

Kids in Business promovează și sprijină afacerile sustenabile în rândul copiilor. În cadrul orelor de educație antreprenorială Kids in Business, copiii au […]

Citeste mai mult